سوالات متداول چگونه می‌توانم بفهمم به دیابت نوع یک مبتلا هستم و یا نوع 2؟

چگونه می‌توانم بفهمم به دیابت نوع یک مبتلا هستم و یا نوع 2؟

چگونه می‌توانم بفهمم به دیابت نوع یک مبتلا هستم  و یا نوع 2؟

در دیابت نوع یک، تولید انسولین در بدن متوقف می‌شود. بدن برای آن‌که بتواند غذا را ذخیره و یا استفاده کند به انسولین نیاز دارد.

در دیابت نوع یک، تولید انسولین در بدن متوقف می‌شود. بدن برای آن‌که بتواند غذا را ذخیره و یا استفاده کند به انسولین نیاز دارد.
بیماران نوع 1 غالباً سن پایین دارند و جوان هستند و به طور معمول سن آن‌ها کم‌تر از 40 سال است، چاق نیستند. دیابت به طور ناگهانی به وجود آمده است. ممکن است اظهار کنید قند خون شما در 2 ماه پیش 80 میلی‌گرم درصد بوده ولی اکنون به 300 رسیده است. غالباً با کاهش وزن، پرخوری، پرادراری و پرنوشی همراه است. معمولاً سابقه‌ی خانوادگی دیابت در این خانواده‌ها وجود ندارد. والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، پیوسته در اولین برخورد با پزشک این جمله را تکرار می‌کنند که در خانواده‌ی ما سابقه‌ی این بیماری‌ها وجود ندارد. اگر این بیماران از انسولین استفاده نکنند ممکن است پس از چند روز و یا چند ماه، به کتواسیدوز دیابتی دچار شوند و به اغما بروند.
هر چقدر سن بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 پایین‌تر باشد، سرعت پیشرفت بیماری بیش‌تر و در صورت عدم استفاده از انسولین سریع‌تر به سوی اغما می‌رود. هر چقدر سن فرد مبتلا بالاتر باشد سرعت پیشرفت، کم‌تر است و یک فرد 40 ساله مبتلا به نوع 1 دیابت، حتی ماه‌ها می‌تواند بدون تزریق انسولین ادامه‌ی حیات دهد.
یکی از علایم شایع در دیابت نوع 1، شب‌ادراری در کودکی است که پیش از آن خشک بوده است.
در گذشته به دیابت نوع 1، دیابت وابسته به انسولین (IDDM) می‌گفتند. یعنی دیابتی که فرد برای بقا به تزریق انسولین نیاز دارد. در مبتلایان به دیابت نوع 2، در بدن انسولین تولید می‌شود ولی مقدار آن نسبت به وزن فرد مناسب نیست و به علاوه بدن به خوبی نمی‌تواند انسولین تولید شده را به کار گیرد. به عبارت دیگر در مسیر استفاده از انسولین یک مقاومت نابه‌جا وجود دارد که در انسان‌های سالم این مقاومت وجود ندارد.
دیابت نوع 2 در بسیاری از موارد با رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی کنترل می‌شود و در مواردی نیز به مصرف دارو نیاز است. در گذشته به این نوع دیابت، دیابت غیر وابسته به انسولین (NIDDM) می‌گفتند. سال‌ها پس از شروع دیابت، بسیاری از این‌ها به مصرف انسولین نیازمند می‌شوند.
مشخصات دیابت نوع 2 عبارت است از:
بیش‌تر این افراد اضافه وزن دارند و یا چاق هستند. سن این‌ها معمولاً بالای 30 سال است اگرچه امروزه به علت شیوع پدیده‌ی چاقی در کودکان مواردی از دیابت نوع 2 در سنین پایین‌تر نیز دیده می‌شود. معمولاً سابقه‌ی خانوادگی از نوع 2 دیابت مثبت است. علایم بر خلاف نوع 1 که به صورت ناگهانی و انفجاری بروز می‌کند بسیار کند به وجود می‌آید و در بسیاری از موارد این نوع دیابت به صورت اتفاقی پس از انجام آزمایش‌های چک‌آپ و یا آزمون‌های ادواری کارکنان شرکت‌ها و یا آزمون‌های استخدامی کشف می‌شود.
شیوع فشار خون بالا، اختلالات چربی مانند تری‌گلیسیرید بالا و کلسترول خوب پایین (HDL)، اسید اوریک بالا در این بیماران نسبت به بیماران نوع 1 دیابت بالاتر است.