عوارض دیابت اختلال شنوایی

اختلال شنوایی

اختلال شنوایی

شنوایی طبیعی به عملکرد عروق خونی کوچک و اعصاب کوچک داخلی شما بستگی دارد. پژوهشگران معتقدند که به مرور زمان قند خون بالا، سبب صدمه به این عروق و اعصاب می‌شود. در نتیجه قدرت شنوایی کاهش می‌یابد.

بر اساس یافته‌های انستیتو بهداشت ملّی (NIH) امریکا، اختلال شنوایی در بیماران دیابتی، 2 برابر نسبت به غیر دیابتی‌ها شیوع دارد.
هم‌چنین اختلال شنوایی در 79 میلیون امریکایی مبتلا به پره دیابت 30 درصد نسبت به افراد با قند خون طبیعی، شیوع بيش‌تري دارد.
چگونه دیابت سبب اختلال شنوایی می‌شود؟
شنوایی طبیعی به عملکرد عروق خونی کوچک و اعصاب کوچک داخلی شما بستگی دارد. پژوهشگران معتقدند که به مرور زمان قند خون بالا، سبب صدمه به این عروق و اعصاب می‌شود. در نتیجه قدرت شنوایی کاهش می‌یابد.
فکر نمی‌کنم که هیچ‌گونه مشکل شنوایی داشته باشم.
شما مطمئن هستید؟ در بيش‌تر مردم کاهش شنوایی به آهستگی و به مرور زمان به وجود می‌آید؛ بنابراین شخص متوجه آن نمی‌شود. در بيش‌تر وقت‌ها اعضاي خانواده و دوستان هستند كه متوجه این مسئله می‌شوند.
معمولاً پزشکان معالج در ویزیت‌های روتین، شما را برای ارزیابی شنوایی آزمایش نمی‌کنند،  و حتی اگر آزمایش کنند نیز به راحتی از پس آن‌ها بر می‌آیید!
نشانه هاي شایع کاهش شنوایی عبارت است از:
  • درخواست تکراركردن سخن از افراد برای تکرار آن‌چه گفته‌اند.
  • اختلال در شنيدن محاوراتی که بیش از 2 نفر در آن شرکت دارند.
  • توهم این‌که دیگران زیر لب سخن می‌گویند (مِن مِن می‌کنند).
  • اختلال در شنوایی صداهای اطفال و خانم‌ها.
  • بلند کردن بیش از اندازه صدای رادیو و یا تلویزیون که موجب آزار دیگران می‌شود.
كم‌تر از 65 سال دارم چگونه ممکن است اختلال شنوایی پیدا كنم؟
بيش‌تر افرادِ دچار اختلال شنوایی، كم‌تر از 65 سال سن دارند. اما اختلال شنوایی با سن ارتباط اساسي ندارد و حتی در کودکان نیز ممکن است به وجود آید.
اگر در داشتن اختلال شنوايي ترديد داشته باشم، بهتر است چه كار كنم؟
با پزشک خانواده‌ي خود مشورت کنید. او شما را به متخصص شنوایی‌سنجی و یا پزشک متخصص گوش معرفی مي‌کند.
چه درمان‌هایی برای مبتلایان به کاهش شنوایی وجود دارد؟
گاهی اختلال شنوایی به علت وجود واکس گوش در کانال گوش خارجی است. به راحتی با خارج کردن واکس، اختلال شنوایی برطرف می‌شود. در موارد دیگر درمان به نوع کاهش شنوایی بستگی دارد. شایع‌ترین نوع کاهش شنوایی، کاهش شنوایی از نوع عصبی- حسی است. در دیابتی‌ها بيش‌تر این نوع کاهش شنوایی دیده می‌شود. قابل درمان نیست امّا در بيش‌تر موارد می‌توان از ابزارهای کمکی براي بهبود شنوایی کمک گرفت.
چگونه می‌توانم مطمئن شوم که ابزارهای کمکی می‌تواند شنوایی مرا بهبود دهد؟
در سال‌های اخیر ابزارهای کمکی بسیار پیشرفت کرده‌ است. بر خلاف وسایل کمکی قدیمی که موجب بلندتر شدن صدا می‌شود و وسایل امروزی سبب نزدیک‌تر شدن صدا می‌شود؛ این وسایل می‌تواند بلندی صدا را به صورت اتوماتیک کنترل کند و از صداهای محیطی نیز بکاهد.
امّا از نصب این وسایل روی گوش خود متنفرم!
وسایل کمکی امروزه کوچک و کوچک‌تر شده‌ است و بيش‌تر افراد متوجه وجود آن‌ها روی یا داخل گوش شما نمی‌شوند. امّا در صورت عدم استفاده، کری شما را به راحتی متوجه می‌شوند.
افراد مبتلا به کاهش شنوایی، ممکن است افسرده شوند و از دوستان خود دوري کنند. به عبارت دیگر مطالعات نشان داده است که افرادی كه از وسایل کمک شنوایی استفاده می‌کنند نسبت به دیگران از کیفیت بالاتری برخوردارند.