دیابت نوع یک چگونه هیپوگلیسمی را درمان کنیم؟

چگونه هیپوگلیسمی را درمان کنیم؟

چگونه هیپوگلیسمی را درمان کنیم؟

از متخصّص تغذیه بخواهید لیست کاملي از غذاهایی را که برای درمان هیپوگلیسمی مفید است به شما بدهد. اطمینان پیدا کنید حداقل یکی از آن‌ها همیشه در دسترس شما قرار دارد.

سریع‌ترین راه افزایش قند خون، خوردن فرمی از قند است. بعضی بیماران دیابتی ترجیح می‌دهند همیشه همراه خود قرص گلوکز داشته باشند. شما می‌توانید این قرص‌ها را از داروخانه‌ها و یا سوپرمارکت‌ها تهیه نمایید.
منابع دیگر قندهای ساده که می‌توانند در درمان هیپوگلیسمی مورد استفاده قرار بگیرند عبارت است از: آب‌میوه‌ها، انواع آب‌نبات، بیسکویت و کراکرها. آنچه می‌خورید باید حداقل حاوی 15 تا 20 گرم قند یا کربوهیدرات باشد. برچسب روی مواد خوردنی به شما می‌گوید چه مقدار از آن ماده‌ی خاص بخورید تا حاوی 15 تا 20 گرم کربوهیدرات باشد. برای درمان هیپوگلیسمی  باید  چیزی بخورید که قسمت اعظم آن کربوهیدرات یا قند باشد. غذاهای حاوی چربی همراه قند مانند شکلات یا انواع شیرینی‌های خشک یا کلوچه‌ها، برای درمان سریع هیپوگلیسمی مناسب نیست.
غذاهای زیر حاوی 15 گرم کربوهیدرات است:
  • 4 اونس (نصف پیمانه برابر با 120 سی‌سی- معادل نصف لیوان آب‌خوری معمولی) آب میوه
  • 2 قاشق غذاخوری کشمش
  • 4 تا 5 عدد کراکر نمکی
  • یک قاشق غذاخوری عسل
از متخصّص تغذیه بخواهید لیست کاملي از غذاهایی را که برای درمان هیپوگلیسمی مفید است به شما بدهد. اطمینان پیدا کنید حداقل یکی از آن‌ها همیشه در دسترس شما قرار دارد.
هر زمان به هیپوگلیسمی مبتلا شدید و آن را درمان کردید، 15 تا 20 دقیقه بعد دوباره قند خون خود را اندازه بگیرید. اگر هنوز قند خون شما پایین است و علایم افت قند خون در شما از بین نرفته است؛ براي بار دیگر درمان را تکرار کنید.
بعد از اطمینان از بهبودی ،غذاها و میان وعده‌های خود را طبق برنامه مصرف کنید.
اگر هیپوگلیسمی درمان نشود چه روي مي‌دهد؟
اگر هیپوگلیسمی زود درمان نشود، بدتر می‌شود و ممکن است به بیهوشی شما منجر شود. اگر بیهوش شدید؛ به کمک فوری شخص دیگری نیاز دارید. این کمک‌ها شامل تزریق آمپول گلوکاگون و درمان در بیمارستان است.
گلوکامون سبب افزایش قند خون شما می‌شود. همانند انسولین تزریق می‌شود. از پزشک خود بخواهید نسخه‌ی آن را برایتان بنویسدو نحوه‌ی تزریق آن را به شما آموزش دهد. شما نيز باید نحوه‌ی استفاده و تزریق گلوکاگون را به همه‌ي نزديكان، همکاران و دوستان خود آموزش دهید.
اگر گلوکاگون در دسترس نباشد؛ باید به سرعت به یک مرکز درمانی انتقال داده شوید. اگر به کمک پزشکی و آمبولانس نیاز باشد باید فوراً با 115 تماس گرفته شود.
هر زمان حال شما بهتر گرديد و از بیهوشی نجات پیدا کردید همراه با  اطرافیان و همکارانتان بایدها و نبایدهای زیر را جدی بگیريد:
در هنگام بی‌هوشی:
نبایدها:
  • انسولین تزریق نکنید.
  • غذا و مایعات ندهید.
  • دست در دهانتان قرار ندهند.
بایدها:
  • گلوکاتون تزریق کنید.
  • به 115 زنگ بزنید.