دیابت و حاملگی پس از زایمان

پس از زایمان

پس از زایمان

پس از تولد نوزادتان، بدن شما شروع به بازیابی انرژی از دست رفته در دوران حاملگی و زایمان می‌کند.

پس از تولد نوزادتان، بدن شما شروع به بازیابی انرژی از دست رفته در دوران حاملگی و زایمان می‌کند. در برخي از مادران، کنترل قند خون در هفته‌های اول پس از زایمان آسان‌تر می‌شود ولی در برخي از آن‌ها تغییرات قند خون غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. در این دوران بهتر است قند خونتان را به صورت مکرر اندازه بگیرید تا از افزایش و یا کاهش‌های غیر قابل پیش‌بینی آگاهی یابید و این کار را تا زمان پایدار شدن قندها ادامه بدهید.
اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، پزشک دربارده‌ي داورهای مصرفی پس از زایمان تصمیم می‌گیرد. معمولاً می‌توان مصرف داروهای پيش از حاملگی را دوباره آغاز کرد و تا هنگامي که قندتان کنترل می‌‌گردد آن‌ها را ادامه داد. در مادرانی که تمایل به شیردهی نوزاد خود دارند باید انسولین ادامه پیدا کند و نمی‌توان از داروهای خوراکی برای درمان دیابت استفاده نمود.
اگر به دیابت حاملگی مبتلا بوده‌اید شانس بالایی دارید که دیابت شما بي‌درنگ پس از زایمان از بین برود. این واقعیت به خصوص هنگامي صورت می‌گیرد که دیابت شما در زمان حاملگی فقط با ورزش و رعایت رژیم غذایی در کنترل بوده است و به انسولین نیاز نداشته‌اید. شما باید آزمایش قند را تا چندین روز پس از زایمان ادامه دهید تا مطمئن شوید که بیماری شما به طور كامل از بین رفته است. زنان با سابقه‌ی دیابت حاملگی، بيش‌تر در سال‌های پس به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. بنابراین قند خود را هر یک تا 3 سال اندازه بگیرید.
در هفته‌های اول پس از زایمان به علت خستگی ناشی ازمراقبت نوزاد استرس ناشی از خواب ناکافی، کنترل قند شما مشكل مي‌شود. اختلالات خواب شانس چرت زدن در هنگام غذا خوردن و یا میان وعده‌های غذایی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین شما در معرض کاهش قند خون قرار می‌گیرید. بنابر همه‌ي دلایل بالا، آزمایش مکرر قند خون در روزهای پس از زایمان ضروری است. نتایج را در دفترچه‌ی مخصوص ثبت کنید و آن را با پزشک خود مرور کنید.
با رسیدن نوزاد به خانه، توجه شما از مراقبت از خود معطوف به مراقبت از نوزاد می‌شود. در نظر داشته باشید که مراقبت صحیح از نوزاد نیازمند مراقبت صحیح از خود است. عادت‌هایی را که در دوران حاملگی سبب حفظ قند شما در محدوده‌ی طبیعی می‌شد پس از زایمان ادامه دهید.
نکته‌هاي کلیدی براي حفظ سلامتی
  • مراقب علایم افسردگی باشید و چنانچه این علایم در شما پیدا شد با پزشک خود مشورت کنید.
  • غذاهای سالم بخورید.
  • قند خون خود را به طور مکرر آزمایش کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید. سعی کنید در زمان‌هایی که نوزادتان خواب است استراحت کنید و یا مراقبت از او را به دیگران بسپارید.
  • حداقل چند دقیقه از روزها را به خود اختصاص دهید: دوش آب گرم بگیرید، مطالعه کنید و یا با دوستان خود قدم بزنید.
  • پیشنهاد کمک از سوي دوستان و خانواده را بپذیرید.
  • کمک بخواهید.