دیابت نوع یک کنترل شدید و زندگی با آن

کنترل شدید و زندگی با آن

کنترل شدید و زندگی با آن

برای کنترل شدید باید همیشه حدّ پایینی از انسولین در بدنتان وجود داشته باشد و مقادیر اضافی را موقع صرف غذا استفاده کنید. این نوع درمان از الگویی شبیه ترشّح انسولین در افراد سالم پیروی می‌کند.

چگونه کنترل شدید به ما کمک می‌کند؟
هیچ‌کس نمی‌داند چرا قند خون بالا در افراد ديابتي سبب ايجاد عوارض مي شود. امّا حفظ قند خون در حدّ نزدیک به طبیعی تا حد امکان، می‌تواند از بروز عوارض جلوگیری کند و یا از سرعت پیشرفت آن بکاهد.
محققان در مطالعه‌ی DCCT 1441 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 را برای چندین سال پیگیری کردند. نیمی از بیماران با درمآن‌های استاندارد و نیمی دیگر با کنترل شدید تحت درمان قرار گرفته‌اند. گروهی که تحت درمان شدید قرار گرفتند دارای قند خون بسیار پایین‌تر از گروه استاندارد بودند. اگرچه در مقایسه با قند خون طبیعی هنوز بالاتر بوده است.
نتایج
در گروه کنترل شدید در مقایسه با گروه استاندارد:
  • گرفتاری شبکیه‌ی چشم یک چهارم گروه استاندارد بود.
  • گرفتاری کلیه در این گروه یک دوم موارد استاندارد بود.
  • گرفتاری اعصاب محیطی یک سوم گروه استاندارد بود.
  • در افرادی که کنترل شدید داشتند عوارض موجود دیابت با سرعت کم‌تری پیشرفت کرد.
زندگی با کنترل شدید
برای کنترل شدید موارد زیر را باید انجام دهید:
  • توجه بیش‌تر به آنچه می‌خورید و انجام منظم ورزش
  • آزمایش مکرّر قند خون
  • تغییر مکرّر انسولین مصرفی بر اساس مقادیر قند خون
کنترل شدید با انسولین
برای کنترل شدید باید همیشه حدّ پایینی از انسولین در بدنتان وجود داشته باشد و مقادیر اضافی را موقع صرف غذا استفاده کنید. این نوع درمان از الگویی شبیه ترشّح انسولین در افراد سالم پیروی می‌کند. دو راه برای رسیدن به این هدف موجود است:
تزریق مکرر انسولین در روز و استفاده از پمپ انسولین. هر دو روش مناسب هستند، انتخاب هر يك به روش زندگی شما بستگی دارد.
در روش تزریقات مکرّر حداقل 3 بار یا بیش‌تر انسولین در روز تزریق می‌کنید. به طور معمول پيش از هر وعده‌ی غذایی یک انسولین کوتاه اثر مانند انسولین رگولار، لیسپرو و یا آسپارت و یک انسولین متوسط یا طولانی اثر موقع خواب تزریق می‌شود. در روش درمان با پمپ، همیشه همراهتان یک پمپ کوچک انسولین وجود دارد که از طریق یک لوله‌ی پلاستیکی به شما انسولین تزریق می‌کند. در این روش پمپ به صورت ثابت، مقدار کمی انسولین به صورت مکرر تزریق می‌کند و شما باید با استفاده از پمپ، مقدار اضافی از انسولین را پيش از هر وعده‌ی غذایی تزریق کنید.
با استفاده از هر روش باید قند خون خود را چندین بار در روز آزمایش کنید.  باید پيش از هر بار تزریق انسولین، مقدار قند خون خود را بدانید تا بتوانید مقدار مورد نیاز انسولین خود را محاسبه کنید. هم‌چنين بايد دو ساعت پس از غذا قند خود را اندازه بگيريد تا از كافي بودن مقدار انسولينتزريق شده آگاهي يابيد. بر اساس میزان قند خون پيش از غذا، مقدار غذایی که می‌خواهید بخورید و همچنین بر اساس فعالیتی که می‌خواهید انجام بدهید مقدار انسولین پيش از غذا را تعیین نمایید.