دیابت نوع یک چگونه قند خون بالا را درمان کنیم؟

چگونه قند خون بالا را درمان کنیم؟

چگونه قند خون بالا را درمان کنیم؟

غالباً می‌توانید قند خون خود را با ورزش پایین بیاورید.

غالباً می‌توانید قند خون خود را با ورزش پایین بیاورید.
اگر قند خون شما بیش از 240 میلی‌گرم درصد باشد؛ ادرار خود را براي دانستن وجود کتون آزمایش کنید. اگر در ادرار شما کتون وجود دارد ورزش نکنید. اگر کتون در ادرار وجود داشته باشد؛ ورزش می تواندحتی قند شما را بالاتر ببرد. در این زمان‌ مشورت با پزشک بهترین راه‌حل درمان قند خون بالا است.
کاستن از مقدار غذایی که می‌خورید می‌تواند در کاهش قند خون مؤثّر باشد. با متخصّص تغذیه‌ی خود در مورد تغییر برنامه‌ی غذایی صحبت نمایید. اگر ورزش و تغییر در برنامه‌ی غذایی سبب کاهش قند خون شما نمی‌شود؛ پزشک شما با تغییر در برنامه‌ی دارویی و یا مقدار انسولین و یا تغییر در زمان مصرف آن‌ها قند شما را درمان خواهد کرد.
اگر قند خون بالا درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر قند خون بالا درمان نشود می‌تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد. اگر  قند خون بالای‌ خود را درمان نکنید؛ ممکن است حالتی در شما به وجود آید که به آن کتواسیدوز دیابتی می‌گویند.اگر کتواسیدوز تشخیص و درمان نشود منجر به اغمای دیابتی می‌شود. کتواسیدوز دیابتی هنگامي روي مي‌دهد که در بدن شما انسولین کافی وجود نداشته باشد، بدون انسولین بدن شما به استفاده ازگلوکز به عنوان سوخت سلول‌ها قادر نیست. در این شرایط بدن براي تأمین سوخت مورد نیاز برای تولید انرژی از چربی‌ها و پروتئین‌های بدن استفاده می‌کند. در ضمن استفاده از چربی‌ها، موادی در بدن ساخته می‌شود که به آن‌ها کتون گفته می‌شود. بدن شما سعی می‌کند کتون‌ها را از طریق ادرار دفع نماید. متأسفانه در این شرایط بدن قادر به دفع تمام مواد کتونی نیست و انباشت این‌ها در بدن منجر به کتواسیدوز دیابتی می‌شود. کتواسیدوز دیابتی یک اورژانس پزشکی است و چنانچه درمان نشود زندگی را در مخاطره قرار خواهد داد.
علایم کتواسیدوز دیابتی عبارت است از:
  • تنفس‌های سریع و عمیق
  • تنفس‌های بودار. در این حالت هوای بازدمی بوی استون می‌دهد.
  • تهوع و استفراغ
  • خشکی شدید دهان
در مورد درمان کتواسیدوز دیابتی با پزشک خود مشورت کنید.