عوارض دیابت اختلالات زنانه

اختلالات زنانه

اختلالات زنانه

سنگینی دیابت در زنان منحصربه‌فرد است و می‌تواند روی مادر و جنین متولد نشده‌اش تأثیرگذار باشد. دیابت می‌تواند موجب مشکلاتی در حاملگی‌ مانند سقط جنین و حاملگی‌های ناموفق و یا تولد نوزاد با اختلالات مادرزادی شود.

سنگینی دیابت در زنان منحصربه‌فرد است و می‌تواند روی مادر و جنین متولد نشده‌اش تأثیرگذار باشد. دیابت می‌تواند موجب مشکلاتی در حاملگی‌ مانند سقط جنین و حاملگی‌های ناموفق و یا تولد نوزاد با اختلالات مادرزادی شود. به علاوه زنان دیابتی نسبت به غیر دیابتی‌ها زودتر و بيش‌تر در معرض بیماری‌ها و حملات قلبی هستند.
زنان سالم می‌توانند در زمان حاملگی به دیابت مبتلا حاملگی شوند. بر اساس شاخص‌های تشخیصی برای دیابت حاملگی، 18 درصد زنان حامله به دیابت حاملگی مبتلا می‌شوند كه پس از پایان حاملگی از بین می‌رود. زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا شده‌ و یا نوزاد با وزن بیش از 4.5 کیلو به دنيا آورده‌اند، در آینده شانس بيش‌تری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.
شیوع  دیابت نوع 2 در زنان آمریکایی آفریقایی تبار، اسپانیایی و لاتین تبار، هندی تبار و آسیایی تبار 2 تا 4 برابر زنان سفیدپوست آمریکایی است. همچنین شانس ابتلا به دیابت با افزایش سن، بالاتر می‌رود. به علت افزایش طول عمر و رشد سریع جمعیت‌های اقلیت در آمریکا، تعداد زنان در معرض دیابت و یا مبتلا به دیابت و عوارض آن در آمریکا در حال افزایش است.
مشکلات جنسی در زنان مبتلا به دیابت
ارتباط جنسی نقش مهمی در زندگی و ارتباط با دیگران دارد. ولی دیابت این قسمت از زندگی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دیابت به علت افسردگی و یا احساس خستگی مزمن می‌تواند تمایل زنان به ارتباط جنسی را کاهش دهد. حتی به علت خشکی واژن می‌تواند سبب دردناک شدن رابطه‌ی جنسی شود. مشکلات جنسی تنها به علت افزایش سن در زنان به وجود نمی‌آید و حتی در همه‌ي زنان دیابتی نیز دیده نمی‌شود.
اگر هیچ‌وقت از ارتباط جنسی خود لذت نمی‌برید؛ طبیعی است که باید نگران بشوید. ممکن است خود يا شریک جنسی‌تان را مقصر بدانید. بعضی زنان دچار افسردگی و عصبانیت می‌شوند. شاید برایتان سخت باشد در رابطه با مشکلات جنسی خود با شریک جنسی خود صحبت کنید. نگران نباشید حتماً در گروه پزشکی خود کسی را پیدا خواهید کرد که بتوانید به راحتی با او صحبت کنید.
افسردگی و اضطراب
افسردگی و اضطراب می‌تواند سبب کاهش میل جنسی شما شود. مراجعه به روان‌پزشک و مصرف داروهای توصیه شده می‌تواند به شما کمک کند. اگر بیش از دو هفته احساس افسردگی و یا اضطراب می‌کنید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
تصمیم برای حاملگی
اگر به حاملگی فکر می‌کنید، حتماً پيش از بارداری با پزشک خود مشورت کنید. میزان A1C، فشار خون و وضعیت قلب، کلیه‌ها، اعصاب و چشم‌ها باید پيش از حاملگی بررسی شود. براي دریافت رژیم غذایی به متخصص تغذیه مراجعه کنید. درباره‌ي تأثیر حاملگی روی دیابت و سلامتی خود با پزشک مشورت کنید.
پيش از حاملگی قرص‌های درمان دیابت باید قطع و تزريق انسولین آغاز شود. پيش از حاملگي و در دوران آن باید قند خون خود را به خوبی کنترل کنید و در سطح توصيه شده، توسط پزشک معالج خود حفظ نمایید. حفظ قند خون در حد طبیعی سبب پیش‌گیری از تولد نوزاد نارس و یا نوزادان با وزن بیش از حد می‌شود. حفظ قند خون در سطح توصیه شده به خصوص در هفته‌های اول حاملگی سبب جلوگیری از تولد نوزاد با اختلال مادرزادی می‌شود. امروزه بيش‌تر زنان مبتلا به دیابت، حاملگی‌های موفق دارند. شما هم با اندكي تلاش می‌توانید موفق شويد.
پیش‌گیری از حاملگی
اگر تمایل به حاملگی ندارید باید از یکی از روش‌های پیش‌گیری استفاده نمایید. زنان مبتلا به دیابت، به استفاده از بيش‌تر روش‌های پیش‌گیری قادر هستند. درباره‌ي روش مناسب خود، با پزشک مشورت کنید.
هورمون‌ها و دوره‌های قاعدگی
بعضی از زنان مبتلا به دیابت، در کنترل قند خون خود، در یک هفته پيش از آغاز قاعدگی و در طول قاعد‌گی دچار مشکل می‌شوند. به علت تغییرات هورمونی قند شما ممکن است بالا و یا پایین بیاید. در دفترچه‌ی ثبت قندها، روزهای پيش از قاعد‌گی و قاعد‌گی را مشخص کنید. به الگوی تغییرات توجه کنید و براي حل مشکل با پزشک خود مشورت کنید.
یائسگی
یائسگی و سال‌های پيش از آن که هورمون‌های استروژن و پروژسترون آغاز به کاهش می‌کند، چالش‌های جدیدی را پيش روي زنان مبتلا به دیابت قرار می‌دهد. میزان و نحوه‌ی تأثیرات تغییرات هورمونی روی قند خون در افراد مختلف متفاوت است. در بيش‌تر زنان قند خون ناپایدار می‌شود و افزایش و کاهش‌های زیادی در آن به وجود می‌آید. این تغییرات هورمونی و ناپایداری قندها سبب به وجود آمدن علائم یائسگی مانند تغییرات خلقی، احساس خستگی و حملات برافروختگی و گرمایی می‌شود.
بسیاری از علایم دیابت و یائسگی همانند يك‌ديگراست. مثلاً علایمی مانند برافروختگی، تغییرات خلقی و زایل شدن گذرای حافظه هم در یائسگی وهم در دیابت آشكار مي‌شود. بنابراین به آساني می‌توانید علایم بالا را مربوط به کاهش قند خون بدانید و با مصرف نابه‌جای مواد قندی برای درمان آن سبب افزایش شدید قند خون خود شوید.
افت قند خون (هیپوگلیسمی) به خصوص در شب‌ها در زنان دیابتی در سنین یائسگی شیوع بالاتری دارد. این حملات هیپوگلیسمی می‌تواند وضعیت خواب را که پيش‌تر به علت حملات برافروختگی و تعریق ناشی از یائسگی خراب شده بود بدتر کند. این بی‌خوابی‌های مکرر می‌تواند کنترل قند را بسیار مشکل کند.
درمان هورمونی
لزوم درمان هورمونی پس از یائسگی یک مسئله‌ي بسیار پیچیده و حل نشده است. از یک سو درمان با استروژن سبب جلوگیری از پوکی استخوان و التهاب واژن و از بین رفتن حملات گر گرفتی و برافروختگی می‌شود و از طرف دیگر احتمال ابتلا به سرطان پستان، رحم و بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.
  • توصیه می‌شود از كم‌ترين هورمون در حداقل زمان برای از بین بردن علایم یائسگی استفاده كنيد.
  • هر 6 ماه درمان را مورد ارزیابی قرار دهید. درباره‌ي لزوم ادامه‌ی آن فکر کنید.
  • زنان مبتلا به سرطان پستان، بیماری‌های قلبی و سابقه‌ی لخته شدن خون در رگ‌ها نباید از هورمون استفاده کنند.
تصمیم‌گیری درباره‌ي استفاده از هورمون‌ها با خود بیمار است. عوامل مختلفی روی تصمیم‌گیری شما دخالت دارد. این عوامل عبارت است از: سابقه‌ی بیماری های سرطانی، قلبی و پوکی استخوان در خانواده‌ی شما.
به عنوان یک زن مبتلا به دیابت، باید نقش بسیار فعالی در حفظ سلامتی خود در دوران یائسگی و پس از آن داشته باشید.